Poradnik
Wybierz kategorię artykułów
aktualnosci aktualnosci
Aktualności
email email
Poradnik pacjenta
sms sms
Leksykon zdrowia
rejestracja rejestracja
Media o nas

Najświeższe informacje z życia przychodni - przejdź do kategorii

Praktyczne informacje: Jak przygotować się do badania? Na czym ono polega? To i wiele więcej - przejdź do kategorii

Artykuły naukowe, wypowiedzi ekspertów - przejdź do kategorii

Artykuły i informacje prasowe - przejdź do kategorii

Ostroga piętowa to choroba, która powoduje ból w okolicy pięty. Najczęściej ból zlokalizowany jest w części przyśrodkowej kości piętowej. Zmiany te powstają na skutek długotrwałego stanu zapalnego rozcięgna podeszwowego – tłumaczy dr Agata Błońska z CM Medyceusz w Łodzi. - Toczący się chronicznie proces zapalny powoduje, że we wrażliwym miejscu tworzy się nadprogramowa tkanka kostna – dodaje dr Błońska. Na zdjęciu rentgenowskim ostroga piętowa widoczna jest jako ostra, dziobata wyrośl kostna, biegnąca od guza piętowego ku przodowi.

Przyczyny powstawania ostrogi piętowej najprawdopodobniej są wieloczynnikowe i obejmują następujące elementy: otyłość (BMI>27), płaskostopie, długotrwałe stanie i chodzenie, najczęściej na twardej powierzchni, długotrwałe bieganie po twardej bieżni, przeciążenia treningowe – np. długotrwały, ciężki trening, szczególnie nagłe wydłużenie dystansu, ograniczone zgięcie grzbietowe stopy (wyprost) np. z powodu skróconego ścięgna Achillesa, braku elastyczności mięśni łydki, brak pełnego wyprostu w stawie kolanowym, powoduje to większe obciążenie przedniej części stopy i większe napięcie rozcięgna podeszwowego.

Ostroga piętowa wywołuje zapalenie powięzi podeszwowej, które charakteryzuje się bólem w podeszwowej części stopy. W początkowym stadium zazwyczaj największe dolegliwości występują rano, podczas obciążenia po odpoczynku, po rozchodzeniu się zmniejsza się. Wieczorem, po obciążeniu trwającym cały dzień, ponownie daje o sobie znać. Z czasem ból występuje już stale i towarzyszy chodzeniu, dłuższemu staniu, pojawia się w spoczynku. Pacjenci opisują ból jako piekący, nawet palący. Zapalenie rozcięgna podeszwowego jest jedną z najczęstszych przyczyn bólu stóp, pięt u dorosłych. W Stanach Zjednoczonych jest to około miliona wizyt rocznie u lekarzy.

Leczenie ostrogi piętowej zależy od stopnia zaawansowania choroby. W przypadku łagodnych objawów zaleca się stosowanie wkładek ortopedycznych, zmianę obuwia, a także ćwiczenia rozciągające mięśnie łydek i rozcięgno podeszwowe. W przypadku nasilenia objawów stosuje się leki przeciwbólowe, a także fizykoterapię ( laser , ultradźwięki, ewentualnie  w przypadku braku poprawy  fala uderzeniowa )

Oto kilka sposobów, które mogą pomóc w zapobieganiu ostrogi piętowej:

  • Zmiana stylu życia: Obejmuje to utrzymanie zdrowej wagi, unikanie długotrwałego stania lub chodzenia, a także unikanie biegania po twardej bieżni. W przypadku otyłości zaleca się zmniejszenie masy ciała, aby zmniejszyć obciążenie stóp.
  • Ćwiczenia rozciągające: Regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających mięśnie łydek i rozcięgno podeszwowe może pomóc w zapobieganiu ostrogi piętowej. Ćwiczenia te można wykonywać w domu lub pod okiem fizjoterapeuty.
  • Dobre buty: Wybieraj buty, które zapewniają odpowiednie wsparcie dla stóp i amortyzację. Buty sportowe powinny być wymieniane co 300-500 mil, aby zapewnić odpowiednie wsparcie dla stóp.
  • Wkładki ortopedyczne: Wkładki ortopedyczne mogą pomóc w zapobieganiu ostrogi piętowej, zwłaszcza u osób z płaskostopiem lub innymi problemami związanych z biomechaniką stóp .
  • Leczenie innych chorób: Leczenie innych chorób, takich jak choroby reumatyczne, cukrzyca, choroby tarczycy, może pomóc w zapobieganiu ostrogi piętowej.

Niestety powyższe sposoby zapobiegania ostrogi piętowej nie są gwarancją, że nigdy nie doświadczysz tej choroby. Jednak stosowanie się do tych zasad może pomóc w zmniejszeniu ryzyka jej wystąpienia.

Umów się do ortopedy w CM Medyceusz w Łodzi
https://centramedycznemedyceusz.pl/uslugi/lekarze-specjalisci/ortopeda

Mniej znaczy więcej – trening po czterdziestce
https://centramedycznemedyceusz.pl/okiem-specjalisty/395-mniej-znaczy-wiecej-czyli-trening-po-czterdziestce

Współpracujemy

 

Narodowy Fundusz Zdrowia logo

 

Proteo logo

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.