Szczepienia przeciw COVID-19

Szczepienia przeciw COVID-19: krok po kroku

 

Od połowy stycznia w Polsce rozpoczną się powszechne i bezpłatne szczepienia przeciw COVID 19.

CM Medyceusz przyłączyły się do Narodowego Programu Szczepień, będziemy je wykonywać w przychodni przy ul. Limanowskiego 47. Zaszczepimy wszystkich chętnych, niezależnie od tego czy są pacjentami CM Medyceusz, czy nie. Żeby zostać zaszczepionym wystarczy mieć e-skierowanie, następnie - w procedurze rejestracji - wybrać naszą placówkę, zgłosić się we wskazanym dniu na miejsce, wypełnić ankietę o stanie zdrowia i przejść badania kwalifikacyjne. Przedstawiamy poradnik dotyczący szczepień w CM Medyceusz.

JEŚLI JESTEŚ ZAINTERESOWANY SZCZEPIENIEM PRZECIW COVID-19 – prosimy o kontakt

 

Rejestracji można dokonać kontaktując się z poradnią POZ każdej z 5 przychodni CM Medyceusz i Kormed:

  • telefoniczne
  • poprzez SMS
  • mailowo
  • korzystając z poniższego formularza.

Prosimy podać następujące dane:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Wiek
  • Numer telefonu

 

Kontakt:

Telefonicznie

Infolinia: 797-009-101

Od poniedziałku do piątku. W godzinach: 8:00 - 16:00.

 

CM Medyceusz - Bazarowa 9 - Bałuty

Infolinia: 42 613-69-01

czynne w godzinach 8.00-21.00
od poniedziałku do piątku

 

CM Medyceusz - Limanowskiego 47 - Stare Bałuty

Infolinia: 42 613-69-47

czynne w godzinach 8-20
od poniedziałku do piątku

 

CM Medyceusz - Herlinga-Grudzińskiego 61 - Radogoszcz

Infolinia: 42 613-69-55

czynny w godzinach 8-18
od poniedziałku do piątku

 

CM Medyceusz - Sporna 83 - Bałuty - Doły

Infolinia: 42-656-76-57
508-265-574

czynny w godzinach 8-20
od poniedziałku do piątku

 

CM Medyceusz - Syrenki 27 - Radogoszcz

Infolinia: 42 658-47-63

czynny w godzinach 8-18
od poniedziałku do piątku

 

CM Medyceusz – partner KORMED

Infolinia: 42 717-51-97

czynny w godzinach 10-18
od poniedziałku do piątku

Poprzez SMS

Wysyłając wiadomość o treści:

"szczepienie COVID i podając Imię, Nazwisko, Wiek pacjenta"

Na numer: 797-009-101

Mailowo

Wysyłając wiadomość o treści:

"szczepienie COVID i podając Imię, Nazwisko, Wiek pacjenta"

Na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zachęcamy do monitorowania naszej strony internetowej i naszego profilu facebook.

 

W tym miejscu znajdziecie Państwo informacje na temat dostępności szczepień, a także jak się na nie zgłosić.

Dlaczego warto się zaszczepić?

Pokonanie koronawirusa jest możliwe tylko poprzez przerwanie jego transmisji z człowieka na człowieka. Szczepionka daje nam taką możliwość. Każda osoba, która się zaszczepi, ma szansę przerwać łańcuch zakażeń. Zaszczepienie się, to nie tylko ochrona dla nas. To także ochrona naszych rodziców, dziadków, dzieci i przyjaciół.

Kiedy można zostać zaszczepionym?

Zgodnie z założeniem Narodowego Programu Szczepień do końca 2021 roku. Szczepienia odbywać się będą jednak etapami, tak aby ze szczepionek skorzystali najpierw narażeni na kontakt z wirusem lub najbardziej zagrożeni powikłaniami wynikającymi z zakażenia. Poszczególne etapy będą ogłaszane publicznie.

 

Pierwszy z nich rozpoczął się pod koniec grudnia 2020. Obejmie osoby z tzw. grupy 0 czyli:

      • pracowników sektora ochrony zdrowia (w tym wykonujący indywidualną praktykę), pracowników Domów Pomocy Społecznej i pracownicy Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej oraz personel pomocniczy i administracyjny w placówkach medycznych, w tym stacjach sanitarno-epidemiologicznych.

I etap szczepień obejmie:

      • pensjonariuszy domów pomocy społecznej oraz zakładów opiekuńczo-leczniczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych i innych miejsc stacjonarnego pobytu, osoby powyżej 60. roku życia w kolejności od najstarszych, służby mundurowe, w tym Wojsko Polskie, nauczycieli;

II etap szczepień obejmie:

      • osoby w wieku poniżej 60. roku życia z chorobami przewlekłymi zwiększającymi ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, albo w trakcie diagnostyki i leczenia wymagającego wielokrotnego lub ciągłego kontaktu z placówkami ochrony zdrowia, osoby bezpośrednio zapewniające funkcjonowanie podstawowej działalności państwa i narażone na zakażenie ze względu na częste kontakty społeczne.

III etap szczepień obejmie:

      • przedsiębiorców i pracownicy sektorów zamkniętych na mocy rozporządzeń w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. W tym etapie rozpoczną się szczepienia pozostałej części dorosłej populacji – czyli zdecydowanej większości pacjentów.

 

WAŻNE: obecnie nie podano do publicznej wiadomości terminów, w których obywać się będą poszczególne etapy szczepień – zatem nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć Państwu na pytania kiedy przypuszczalnie zaszczepiona zostanie konkretna osoba. Będzie to uzależnione od sprawności procesu szczepień, a Ministerstwo Zdrowia będzie o tym informować na bieżąco. Ponadto termin szczepień będzie ustalany dla każdego pacjenta indywidualnie przez ogólnopolski system.

W jaki sposób pacjenci dostaną skierowanie na szczepienie?

Żeby rozpocząć procedurę rejestracji trzeba posiadać e-skierowanie na szczepienia. W przeciwieństwie do tradycyjnych skierowań, nie musimy prosić o jego wystawienie lekarza, w placówce POZ czy na telefonicznej infolinii, ponieważ zostanie ono wystawione, wygenerowane automatycznie w kolejnych transzach dla poszczególnych grup pacjentów np. wg wieku. Trzeba więc na nie cierpliwie czekać. E-skierowanie na szczepienia nie będzie miało formy papierowej, tylko elektroniczną i zostanie przypisane do numeru PESEL. Elektroniczne skierowania będą ważne przez 60 dni .

 

Jak sprawdzić czy mamy już skierowanie?

 

Na pewno przez internetowe konto pacjenta, ale na razie nie posiadamy precyzyjnych informacji, jak konkretni pacjenci będą dowiadywali się, że wystawiono im już e-skierowanie. Będziemy o tym informować na bieżąco.

Jak umówić się na szczepienie?

Po wystawieniu  e-skierowania można rezerwować konkretny termin wizyty na szczepienie. Od kiedy? Prawdopodobnie po 15 stycznia 2021, gdy rozpocznie się proces rejestracji powszechnych szczepień Polaków przeciwko COVID-19.

 

Jak umówić się na szczepienie?

 

      • Za pośrednictwem bezpłatnej infolinii 989.
      • Poprzez swoje Internetowe Konto Pacjenta (na stronie pacjent.gov.pl).
      • Z pomocą pracownika punktu szczepień, w którym pacjent chce się umówić na wizytę np. CM Medyceusz przy ul. Limanowskiego 47
      • Przez placówkę POZ, np. CM Medyceusz

Do rejestracji wystarczą dane osobowe pacjenta.

Czy można wybierać miejsce szczepień?

Tak, właśnie na tym etapie, podczas umawiania się na szczepienie można wskazać np. Przychodnię CM Medyceusz przy ul. Limanowskiego 47, jako wybrane miejsce szczepienia.

Po udanej  rejestracji pacjent otrzyma SMS z wiadomością o miejscu i terminie szczepienia (dzień i godzina). Będzie umawiany od razu na dwie wizyty, a przed drugą otrzyma przypomnienie SMS. Musimy bowiem pamiętać, że szczepionka podawana jest w dwukrotnie.

Jak wyglądać będzie szczepienie?

Na szczepienie trzeba się zgłosić  punktualnie w wyznaczonym dniu i mieć ze sobą dowód osobisty lub paszport. Obowiązkowo należy mieć założoną maseczkę przykrywającą usta i nos oraz przed wejściem zdezynfekować dłonie.

Wizyta składać się będzie z czterech etapów:

      1. wypełnienie ankiety o stanie zdrowia i pobieranych lekach i oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (ale uwaga: można będzie je wcześniej, przed wizytą „ściągnąć” ze strony CM Medyceusz, lub pobrać w przychodni i przynieść już wypełnione – to znacznie usprawni i przyspieszy cały proces);
      2. wizyta u lekarza kwalifikującego do szczepienia;
      3. szczepienie;
      4. odczekanie 30 minut w poczekalni po szczepieniu;

Wizyta kwalifikująca u lekarza i szczepienie

Po wypełnieniu ankiety pacjent przejdzie kwalifikacyjne badania lekarskie. Jeśli lekarz uzna, że nie ma żadnych przeciwwskazań, pacjent podpisze zgodę na szczepienie i uda się do części pielęgniarskiej, gdzie zostanie podana mu szczepionka. Preferowanym miejscem podania jest mięsień naramienny, zwykle lewy.

Zarówno po pierwszym, jak i po drugim szczepieniu pacjent powinien odczekać 30 minut w poczekalni, by upewnić się, że nie wystąpiła u niego gwałtowna reakcja organizmu (np. wstrząs anafilaktyczny). Nie należy opuszczać poradni przed upływem wyznaczonego czasu oczekiwania.

Jak wygląda ankieta?

Ankieta jest bardzo ważna, bo jest podstawowym obok wizyty lekarskiej kryterium do szczepienia. Pełna jej nazwa: Kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem osoby dorosłej przeciw COVID-19. (pobierz)

Najlepiej wypełnić go spokojnie w domu i przyjść już na miejsce z wypełnionym blankietem oraz z wypełnionym oświadczeniem o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych. (pobierz)

Na jakie pytania trzeba będzie odpowiedzieć? Do części z nich zdołaliśmy już przywyknąć w trakcie pandemii, ale pojawiają się nowe, bardziej szczegółowe. Będzie też trzeba podać imię i nazwisko oraz numer PESEL lub numer paszportu. Kwestionariusz podzielono na dwie części:

 

Pytania z części pierwszej:

 

      1. Czy w ciągu ostatnich 14 dni miała Pani/miał Pan bliski kontakt lub mieszka z osobą, która uzyskała dodatni wynik testu genetycznego lub antygenowego w kierunku wirusa SARS-CoV-2 lub mieszka z osobą, która miała w tym okresie objawy COVID-19 (wymienione w pyt. 3–5)?
      2. Czy w ciągu ostatnich 14 dni miała Pani/miał Pan podwyższoną temperaturę ciała lub gorączkę?
      3. Czy w ciągu ostatnich 14 dni występował u Pani/Pana nowy, utrzymujący się kaszel lub nasilenie kaszlu przewlekłego z powodu rozpoznanej choroby przewlekłej?
      4. Czy w ciągu ostatnich 14 dni wystąpiła u Pani/Pana utrata węchu lub odczucia smaku?
      5. Czy w ciągu ostatnich 14 dni wróciła Pani/wrócił Pan z zagranicy (strefa czerwona)?
      6. Czy otrzymała Pani/otrzymał Pan jakąkolwiek szczepionkę w ciągu ostatnich 14 dni?
      7. Czy Pani/Pan czuje dzisiaj przeziębienie lub ma biegunkę, lub wymioty)?

 

BARDZO WAŻNE: Jeśli odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań będzie pozytywna, szczepienie przeciw COVID-19 powinno zostać odroczone. Najlepiej wtedy przełożyć termin szczepienia i skontaktować się ze swoim lekarzem POZ. Na szczepienie należy zgłosić się wtedy, gdy odpowiedzi na powyższe pytania będą negatywne.

 

Pytania z części drugiej:

 

      1. Czy dziś czuje się Pani/Pan chora/chory, czy występuje pogorszenie (zaostrzenie) choroby przewlekłej?
      2. Czy w przeszłości lekarz rozpoznał u Pani/Pana ciężką, uogólnioną reakcję alergiczną (wstrząs anafilaktyczny) po podaniu jakiegoś leku lub pokarmu, albo po ukąszeniu owada?
      3. Czy wystąpiła u Pani/Pana kiedykolwiek ciężka niepożądana reakcja po szczepieniu?
      4. Czy lekarz rozpoznał kiedyś u Pani/Pana uczulenie na glikol polietylenowy (PEG) lub inne substancje1?
      5. Czy choruje Pani/Pan na chorobę znacznie obniżającą odporność (nowotwór złośliwy, białaczkę, AIDS lub inne choroby układu immunologicznego)?
      6. Czy otrzymuje Pani/Pan leki osłabiające odporność (immuno¬supresyjne), np. kortyzon, prednizon lub inny kortykosteroid (deksametazon, Encortolon, Encorton, hydrokortyzon, Medrol, Metypred itp.), leki przeciw nowotworom złośliwym (cytostatyczne), leki zażywane po przeszczepieniu narządu, radioterapię (napromienianie) lub leczenie z powodu zapale¬nia stawów, nieswoistego zapalenia jelita (np. choroby Crohna) lub łuszczycy?
      7. Czy choruje Pani/Pan na hemofilię lub inne poważne zaburzenia krzepnięcia? Czy otrzymuje Pani/Pan leki przeciwkrzepliwe?
      8. (tylko dla Pań) Czy jest Pani w ciąży?
      9. (tylko dla Pań) Czy karmi Pani dziecko piersią?

Co po szczepieniu?

Po podaniu pierwszej dawki pacjent otrzyma kartę przypominającą, która zawiera datę podania szczepionki i datę drugiego szczepienia. Kartę trzeba zabrać ze sobą na drugie szczepienie.

Po podaniu drugiej dawki szczepionki system wygeneruje kod QR potwierdzający szczepienie.

Jak można otrzymać kod QR?

Poprzez:

      • pobranie elektronicznie na Internetowym Koncie Pacjenta;
      • pobranie elektronicznie w aplikacji mObywatel;
      • otrzymanie wydruku w punkcie szczepień, w którym przeprowadzono szczepienie.

Prosimy pamiętać o tym, że spotkanie z lekarzem w dniu szczepienia dotyczy tylko kwalifikacji do szczepienia. Lekarz w trakcie tej wizyty nie będzie analizował innych problemów zdrowotnych pacjenta. Chodzi w tym o to, aby proces szczepień przeszedł jak najsprawniej i dzięki temu objął jak najwięcej osób.

 

O dalszych etapach i procesie realizacji szczepień będziemy informować Państwa na bieżąco

tutaj oraz na naszym profilu facebook

 

Pliki do pobrania:

Kwestionariusz szczepienia przeciw COVID-19 z oświadczeniem 

Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych

Obowiązek informacyjny dla osób wyrażających gotowość do zaszczepienia przeciw COVID-19

Współpracujemy

 

Narodowy Fundusz Zdrowia logo

 

Proteo logo

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.