Teleporady lekarzy POZ MEDYCEUSZ
Dotyczy lekarza pierwszego kontaktu/ lekarza rodzinnego / internisty / lekarza rodzinnego / PEDIATRY
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w Centrach Medycznych Medyceusz wprowadzamy poniższe zasady udzielania teleporad dla pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej
I. Każdy pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego/elektronicznego z przychodnią.
- Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
- Każde świadczenie zdrowotne, udzielane tak w bezpośrednim kontakcie z pacjentem jak i na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym w każdym czasie.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy poz oraz przez pielęgniarki i położne w zakresie ich kompetencji.
II. Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmują świadczenia udzielane:
1. W przypadku, gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:
- o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dn. 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r. poz. 514, z późn. zm.2)) oraz art. 15b ust. 2 ustawy z dn. 15.07. 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 562, 567, 945, 1493 i 2401)
- związanych z wydaniem zaświadczenia,
2. Podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dn. 27.10 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej,
3. W związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
4. W związku z podejrzeniem choroby nowotworowej Dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego
Z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządze-nia Ministra Zdrowia z dnia 8.10.2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2
III. Pacjenci POZ proszeni są o kontakt telefoniczny lub e-mail z rejestracją celem umówienia terminu porady :
CMM-Bazarowa |
(42) 613-69-01 (dorośli) (42) 613-69-02 (dzieci) |
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
CMM-Sporna | (42) 656-76-57 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
CMM-Limanowskiego | (42) 613-69-47 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
CMM-Syrenki | (42) 658-47-63 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
CMM-Herlinga-Grudzińskiego | (42) 613-69-55 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Termin teleporady
Można umówić też , w rejestracji POZ, osobiście lub za pośrednictwem osób trzecich.
- Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) podczas rejestracji ma możliwość zgłoszenia potrzeby zdrowotnej, a rolą rejestratorki medycznej jest :
- rozpoznać potrzebę zdrowotną,
- zweryfikować możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
- wpisać świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu POZ,
- poinformować pacjenta, na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada.
- Termin teleporady ustalany jest wspólnie z pacjentem – w dniach i godzinach pracy POZ. W przypadkach uzasadnionych medycznie teleporada udzielana jest niezwłocznie.
IV. Realizacja teleporady.
- W celu zrealizowania teleporady w wyznaczonym dniu i ustalonym przedziale czasowym osoba udzielająca teleporady dzwoni do pacjenta i udziela , po weryfikacji tożsamości pacjenta , porady przez telefon . Kontakt z pacjentem następuje na podany przez pacjenta numer telefonu .
W przypadku braku możliwości kontaktu z pacjentem pod podanym przez pacjenta numerem telefonu osoba udzielająca teleporady podejmuje co najmniej trzykrotne połączenie, w odstępie nie krótszym niż 5 minut . Po nieudanej próbie połączenia, również na numer telefonu wpisany do systemu informatycznego poradni , porada jest anulowana.
- Każdorazowo teleporada jest udzielana w warunkach gwarantujących poufność, w tym przy zapewnieniu braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady.
- Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta (na podstawie wywiadu i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej), ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne – o czym informuje pacjenta i ustala z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym szczegóły w/w wizyty. Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
- Podczas teleporady pacjent ma możliwość uzyskania e-recepty, e-skierowania , e-zlecenia na wyroby medyczne ,e-ZLA (elektronicznego zwolnienia lekarskiego), a także skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe .
Lekarz podaje pacjentowi telefonicznie kod do realizacji e-recepty, e-zlecenia na wyroby medyczne odpowiednio w dowolnej aptece , punkcie zaopatrzenia ortopedycznego .Wraz z kodem dostępu w aptece , punkcie zaopatrzenia ortopedycznego należy podać numer PESEL pacjenta. W przypadku e-skierowań lekarz podaje pacjentowi kod skierowania lub pacjent może odebrać w rejestracji poz wydruk papierowy skierowania. Wystawione e-skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń w zakresie objętym skierowaniem podając 4-cyfrowy kod i PESEL.
Lekarz informuje pacjenta podczas teleporady o sposobie odbioru skierowania i realizacji zlecenia na badania dodatkowe: laboratoryjne, obrazowe .
Internetowe Konto Pacjenta
To bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu.
Instrukcja założenia Internetowego Konta Pacjenta jest dostępna na stronie internetowej : pacjent.gov.pl
Dzięki aktywacji Internetowego Konta Pacjenta ( IKP), pacjent ma dostęp do swojej dokumentacji medycznej w tym do:
- e-recepty i e-skierowania, a także wyników badań czy wypisu ze szpitala;
- informacji o wysokości refundacji kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń zrealizowanych w ramach NFZ (na przykład przebytego zabiegu lub badania);
- wytycznych dotyczących zaleconej dawki leków;
- informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ (dot. np. wizyty u lekarza specjalisty czy planowanego terminu rehabilitacji).
Poprzez IKP pacjent posiada możliwość złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej (POZ), a także może zapoznać się z obecnie aktywnymi deklaracjami.
Na Internetowym Koncie Pacjenta znajduje się też informacja o wyniku testu w kierunku zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 oraz informacja o objęciu kwarantanną lub izolacją domową.
Ważne
Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną i zalecane przez Główny Inspektorat Sanitarny ograniczenia wynikające z zagrożenia zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2 prowadzimy dla Państwa, zgodnie z powyższym standardem, porady telefoniczne lekarzy poz we wszystkich naszych placówkach. Chodzi o to, aby ułatwić Państwu kontakt z lekarzem poz a jednocześnie ,zgodnie z zaleceniami GIS ,w miarę możliwości ograniczyć do minimum konieczność Państwa wizyt w przychodniach.
- Prosimy aby nie zgłaszać się osobiście po recepty - prośbę o przepisanie leków do kontynuacji leczenia można nam zgłosić telefonicznie lub przez e-mail
- Prosimy o stosowanie się do informacji i wskazówek przekazywanych przez rejestratorki.
- Prosimy mieć przygotowaną kartkę i długopis na czas teleporady.
Co trzeba zrobić, aby wykonać badania diagnostyczne zlecone przez lekarza?
Pacjenci ze skierowaniem na badania laboratoryjne, USG, RTG:
- proszeni są o kontakt telefoniczny w celu ustalenia terminu wykonania badania USG
- Badania RTG wykonywane są w godzinach pracy pracowni RTG bez wcześniejszych zapisów.
- Pobrania materiału do badań laboratoryjnych realizowane są na bieżąco od poniedziałku do piątku w godzinach 6.30-10.00 w CMM-Bazarowa , a w pozostałych poradniach w godz. 8.00-9.00 .
Czytaj więcej:
Koronawirus - Zalecenia jak się chronić