Witamina D na zimę

Zima to idealny czas, aby pomyśleć o Witaminie D. Specjaliści z CM Medyceusz zalecają sięganie po nią w okresie od października do marca. Mówi się, że osoby w podeszłym wieku powinny przyjmować ją przez okrągły rok. Co sprawia, że Witamina D, a w zasadzie D3,jest tak ważna dla naszego zdrowia? Jakie ma zalety? Dlaczego warto ją przyjmować?

Co ma słońce do witaminy?

Ano – jak się okazuje - ma. Otóż witamina D powstaje w ludzkiej skórze pod wpływem promieni słonecznych. Po co ją dostarczać więc z zewnątrz? Z powodu geografii. Jak wyjaśniają specjaliści: w Polsce, do syntezy tej witaminy w skórze, między kwietniem a wrześniem wystarczy przebywać dziennie kwadrans na słońcu między godzinami 10 a 15 oraz wydobyć na słońce 18 procent skóry – czyli na przykład mieć na sobie koszulkę z krótkim rękawem. Ale co z pozostałymi 6 miesiącami? No właśnie. Wtedy w naszej szerokości geograficznej nie damy rady jej „wyprodukować” w odpowiedniej ilości, bo nie dość, że słońca jest za mało, to do tego, z powodu zimna, nosimy dokładnie zakrywające ciało swetry, kurtki, kożuchy. I wprawdzie witaminę D znajdziemy także w mięsie, rybach czy jajach to jest jej tam za mało. Toteż lekarze w sezonie jesienno – zimowym zalecają jej suplementację.  Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności , czyli działająca w Parmie, niezależna europejska agencja zajmująca się m.in. zagrożeniami związanymi z żywnością zaleca wręcz wszystkim dorosłym  przyjmowanie 2000 j.m. witaminy D dziennie.

Kto powinien przyjmować witaminę D3

  • Osoby prowadzące siedzący tryb życia
  • Osoby rzadko przebywające na słońcu
  • Osoby stosujące kremy z przeciwsłonecznymi filtrami UV (filtr UV 15 blokuje wytwarzanie witaminy D3 w 99 procentach)
  • Osoby po 65 roku życia, ze względu na mniejszą zdolność skóry do „produkcji” witaminy
  • Dzieci powyżej 6 roku życia, kobiety w ciąży, kobiety karmiące i kobiety planujące zajść w ciążę powinny dostarczać dawkę 2000 j.m. Witaminy D3 na dobę

Gdy brakuje witaminy

Niedobory witaminy D są - na podstawie badań - wiązane przez specjalistów z rozwojem cukrzycy – zarówno typu 1 jak i typu 2. Dotyczy to zwłaszcza osób, które niezbyt często przebywają na słońcu, mieszkają w krajach położonych z dala od równika (m.in. Polsce), nie uzupełniają diety w witaminę D.

Ponadto coraz częściej mówi się o wpływie braku tej witaminy w organizmie na rozwój raka prostaty czy raka sutka, a nawet na stwardnienie rozsiane. Brak witaminy D3 zwiększa także ryzyko urazów po upadkach – zwłaszcza osób w podeszłym wieku. Witamina D odpowiada bowiem za siłę mięśni, bierze udział w fizjologii ich skurczu, wpływa więc także na stabilizację postawy ciała seniorów.

Odpowiednia ilość witaminy D zmniejsza ryzyko powstawania krzywicy, osteoporozy i osteopenii (choroby prowadzącej do zmniejszenia się gęstości mineralnej kości, a w efekcie zniekształceń układu kostnego).

Jak przyjmować witaminę D3?

Ponieważ ta grupa witamin rozpuszcza się w tłuszczach, zaleca się jej przyjmowanie podczas posiłku zawierającego tłuste dania lub przyjęcie w formie kapsułki olejowej – bardzo łatwo dostępnej na rynku.

W jakich ilościach przyjmować witaminę D

Dobrze jest to konsultować z lekarzem. Jednak zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Endokrynologicznego osoby zdrowe mogą przyjmować:

  • Noworodki i niemowlęta (0-12 miesięcy), dawka 400 IU[1]/dobę do 6 miesiąca życia. Od 6 miesiąca do 12 miesiąca życia dawka 400-600 IU/dobę zależnie ilości witaminy D w diecie.
  • Dzieci i młodzież (1-18 lat), dawka 600-1000 IU/dobę miedzy wrześniem a kwietniem (przez cały rok w tej dawce jeśli w pozostałych miesiącach nie jest zapewniona synteza skórna – dziecko nie wychodzi z domu lub jego skóra musi być zakryta lub pokryta filtrami UV)
  • Dorośli dawka 800-2000 IU/dobę miedzy wrześniem a kwietniem przez cały rok w tej dawce jeśli w pozostałych miesiącach nie jest zapewniona synteza skórna – osoby te nie wychodzą z domu lub jego skóra musi być zakryta lub pokryta filtrami UV.
  • Seniorzy (65+ lat) dawka 800-2000 IU/dobę, przez cały rok.

 

[1] od ang. international unit czyli jednostka międzynarodowa jednostka aktywności substancji biologicznie czynnych

Artykuły powiązane

09.01 2020

Angielscy sportowcy są szkoleni z… dokładnego mycia rąk. To element przygotowań do Igrzysk Olimpijskich Tokio 2020. Federacja sportowa tłumaczy: tamtejsza flora wirusowa jest inna od europejskiej, a do tego prognozuje się bardzo wysokie temperatury sprzyjające szybkiemu rozwojowi chorób zakaźnych, które mogą skutecznie wyeliminować sportowców z igrzysk. To pokazuje jak ważne jest mycie rąk w obronie przed drobnoustrojami.

Więcej
09.01 2020

Grypa daje dość specyficzne objawy, a mimo to bywa bardzo często mylona z innymi chorobami.

Więcej
08.01 2020

Początek Nowego Roku to doskonała okazja, aby troszkę w życiu „posprzątać”, złamać niedobre nawyki, podjąć pozytywne wyzwania – najlepiej te, które poprawią nasze zdrowie i samopoczucie. Oto kilka rad lekarzy z CM Medyceusz, jakie zmiany wprowadzić od 2020. Gwarantujemy, że wprowadzając je w życie, poczujecie się znacznie lepiej.

Więcej

Współpracujemy

 

Narodowy Fundusz Zdrowia logo  

 

Proteo logo

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.