Poradnik
Wybierz kategorię artykułów
aktualnosci aktualnosci
Aktualności
email email
Poradnik pacjenta
sms sms
Leksykon zdrowia
rejestracja rejestracja
Media o nas

Najświeższe informacje z życia przychodni - przejdź do kategorii

Praktyczne informacje: Jak przygotować się do badania? Na czym ono polega? To i wiele więcej - przejdź do kategorii

Artykuły naukowe, wypowiedzi ekspertów - przejdź do kategorii

Artykuły i informacje prasowe - przejdź do kategorii

Terapia logopedyczna dla dzieci w Medyceuszu

Szukasz logopedy dla dzieci w Łodzi? Dobrze trafiłeś. Centra Medyczne Medyceusz zapraszają rodziców dzieci od drugiego roku życia: otwieramy nowy gabinet logopedyczny w Łodzi, w przychodni przy ul. Limanowskiego 47, gdzie rozwiejemy wszelkie wątpliwości dotyczące rozwoju mowy czy wad wymowy u ich pociech. Terapia logopedyczna jest zindywidualizowana, przygotowana zawsze pod konkretne dziecko, uwzględniająca jego indywidualność i potrzeby rodziców. Zapraszamy.

Jak się zapisać na konsultacje logopedyczne z dzieckiem? Dzwoniąc na infolinię Centrów Medycznych Medyceusz, czyli 42 613-69-00 lub wysyłając sms o treści „logopeda” na numer 664-908-504. Przed umówionym terminem logopeda zadzwoni do Ciebie, aby należycie przygotować się do spotkania z dzieckiem.

- Podczas rozmowy z rodzicami chcemy dowiedzieć się wszystkiego o rozwoju, poziomie komunikacji dziecka oraz problemie, który go dotyczy, z którym mamy pracować – mówi Olga Muszyńska, logopeda Centrów Medycznych Medyceusz. – Chodzi o to, aby należycie przygotować się nie pierwsze spotkanie, dobrać odpowiednie narzędzia czy arkusze. Nasze zajęcia są całkowicie zindywidualizowane, nie mogą opierać się na jakichkolwiek założeniach ogólnych, są skierowane do konkretnego dziecka, a więc uwzględniają jego wyjątkowość, jego osobowość, jego potrzeby, jego wiek, jego rozwój, jego zakres kompetencji komunikacyjnych. Ta pierwsza rozmowa z rodzicami pozwala nam mniej kluczyć w pracy z dzieciakami, a ponadto po prostu dowiadujemy się jak najwięcej o dziecku.

Generalnie do logopedy przyprowadzamy dziecko najczęściej z dwóch powodów:

  1. Wady wymowy, zaburzenia wymowy
  2. Opóźnionego rozwoju mowy

Pierwszy z powodów jest zazwyczaj jasny.  Co to są wady wymowy? To zaburzenia, które polegają na nieprawidłowym wypowiadaniu poszczególnych głosek lub grup głosek. Mogą być spowodowane przez różne czynniki, takie jak: nieprawidłowa budowa lub funkcjonowanie narządów mowy, niedosłuch, brak właściwych wzorców artykulacyjnych w otoczeniu dziecka, opóźnienie rozwoju mowy lub inne zaburzenia rozwojowe. Wady wymowy utrudniają dziecku porozumiewanie się z innymi ludźmi i mogą mieć negatywny wpływ na jego samoocenę, rozwój emocjonalny i edukację. Dlatego ważne jest, aby wcześnie rozpoznać i leczyć wady wymowy u dzieci. Leczenie polega na terapii logopedycznej, która ma na celu poprawę artykulacji, płynności i poprawności mowy dziecka. Terapia logopedyczna powinna być dostosowana do wieku, poziomu rozwoju i zainteresowań dziecka i powinna być prowadzona systematycznie i konsekwentnie, aby osiągnąć najlepsze efekty.

Większość rodziców zgłasza się do logopedy mając wątpliwości dotyczące nieco innych wad: chodzi o domniemane opóźnienia w rozwoju mowy. Po prostu porównują swoje dziecko z rówieśnikami i są tym porównaniem zaniepokojeni. I bardzo dobrze, ponieważ badanie dziecka pod tym kątem jest wskazane przy najmniejszych wątpliwościach, aby wykluczyć poważne powody kłopotów komunikacyjnych dziecka.

- A te mogą być różne: od błahych, czyli na przykład środowiska, które nie stymuluje do mówienia, do bardzo poważnych, z zaburzeniami neurorozwojowymi włącznie. I choć nie mamy narzędzi, aby je badać i potwierdzać, to z pewnością skierujemy takich rodziców do odpowiednich specjalistów, którzy są w stanie to zrobić – mówi Olga Muszyńska.

Na co należy zwrócić uwagę w komunikacji dziecka?

- Dziecko około 9 miesiąca życia powinno używać gestu wskazania palcem, które nie tylko jest elementem komunikacji, ale tworzenia pola wspólnej uwagi z innymi.

- Dziecko zaczyna używać pojedynczych wyrazów mając około roku.

- Dwulatek powinien składać zdania z dwóch słów np. „mama am” czy „tata daj”.

Jeśli powyższe rzeczy nie występują u dzieci należy zwrócić się o pomoc do logopedy.

- Żyjemy w czasach, w których używa się wysokich technologii użytkowych, dzieci korzystają z telefonów czy tabletów, na których oglądają bardzo dużo bajek.  One stymulują tylko prawą półkulę mózgu, zaś za mowę odpowiada półkula lewa. Dlatego wiele dzieci skupia się na obrazie, a nie na komunikacji. Musimy wówczas pracować nad wyrównaniem tych poziomów – mówi Olga Muszyńska.

Pamiętajmy, że

  • Istnieje dość powszechne, ale błędne mniemanie, że dzieci, które nic nie mówią, są mniej inteligentne wedle zasady: nie mówi, więc nie rozumie. – Może być tak, że dziecko ma bardzo rozwinięty słownik bierny, czyli wiele rozumie, ale nie używa słów, nie komunikuje się. To dość częsta sytuacja. Logopeda jest od tego, aby takie dziecko zaktywizować - mówi Olga Muszyńska
  • U niektórych dzieci po prostu mamy do czynienia z samoistnym opóźnieniem rozwoju mowy, którego przyczyny nie są uchwytne. Ono przechodzi ok 3 roku życia.

Olga Muszyńska: musimy najpierw stwierdzić, na jakim dziecko jest etapie, jaką baza słów dysponuje, z czym można pracować. Staramy się takie dzieci przede wszystkim aktywizować, bo około 3 roku trafią do przedszkola, gdzie komunikacja jest bardzo potrzebna.

Współpracujemy

 

Narodowy Fundusz Zdrowia logo

 

Proteo logo

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.