Jak budować odporność na zimę?

Prosty przepis na odporność? Odpowiednia dieta, wypoczynek, aktywność fizyczna, a dla śmiałków: hartowanie. Lekarze z CM Medyceusz podpowiadają, jak wzmocnić się przed infekcjami.

Dieta

Dostarcz organizmowi naturalnych witamin i mikroelementów. Jedz warzywa i owoce, chude mięso, pełnoziarniste pieczywo, kasze i ryby i kiszonki.

  • Witaminę C znajdziesz w: dzikiej róży, natce pietruszki, brokułach, brukselce, papryce, jarmużu, cytrusach, kiwi;
  • Witaminę B6 znajdziesz w kasza gryczana, pieczywo żytnie, ziemniaki, mięso, ;
  • Witaminy z grupy B znajdziesz w ciemnym pieczywie, kaszach, fasolach, mleku, rybach;
  • Witaminę D znajdziesz w pełnym mleku, jajach i roślinnych olejach;
  • W kiszonkach lub jogurtach znajdziesz naturalne probiotyki. Po co Ci one? Stymulują układ odpornościowy, dzięki probiotykom łatwiej walczyć z infekcjami. Oprócz tego zawierają dobrze przyswajalną witaminę C, witaminy z grupy B (B1, B2, B3), E, A i K.

- Wprowadzenie do diety kiszonek, szczególnie ogórków kiszonych, to także dobry pomysł na redukcję masy ciała i zachowanie szczupłej sylwetki, ponieważ są mniej kaloryczne niż świeże warzywa i owoce – mówi Anetta Skomiał, dietetyk z Centrów Medycznych Medyceusz w Łodzi. 

Zadbaj o sen

Dorosły człowiek potrzebuje 7 – 8 godzin snu na dobę, aby się w pełni zregenerować. Naukowcy twierdzą, że osoby, które śpią mniej niż 6 godzin są czterokrotnie bardziej narażone na infekcje wirusowe, a zły sen ma także wpływ na rozwój nadciśnienia, podniesiony poziom cholesterolu, cukru, a nawet otyłość. Aby dobrze spać pod koniec dnia postaraj się wyciszyć: sięgnij po uspokajające herbatki, wieczorem unikaj internetu, zrelaksuj się.

Odpowiednia ilość i jakość snu jest także bardzo ważna w przypadku dzieci:  - Deficyt snu niekorzystnie wpływa na stan zdrowia: obniża odporność, zmniejsza tolerancję wysiłku, poziom koncentracji i przyczynia się do chwiejności emocjonalnej – mówi Anna Łęgowik, pediatra CM Medyceusz.

Ćwicz

Aktywność fizyczna to silny i odporny organizm. Wróć szybkim marszem z pracy, zapisz się na fitness, idź popływać na basenie, korzystaj z siłowni – słowem ruszaj się i dbaj o kondycję. Ile się ruszać?

- Minimum aktywności fizycznej to 45 minut dziennie szybkiego spaceru czy jazdy na rowerze. Ważne żeby odbywało się to codziennie – mówi dr. Izabela Haduch – Pietruszka, specjalistka chorób wewnętrznych i diabetologii z CM Medyceusz.

- Wysiłek, aby był dla nas pożyteczny, powinien oscylować w okolicach 130 uderzeń serca na minutę, a można to osiągnąć głównie w trakcie treningu – dodaje Dorota Marcula, fizjoterapeutka CM Medyceusz. - Nie uzyskamy takiego rezultatu chodząc przez cztery godziny po galerii czy spędzając godzinę na placu zabaw z dzieckiem.

Hartuj się (tylko dla zdrowych i odważnych)

Hartowanie wzmacnia odporność. Wiedzą o tym osoby, które „morsują” czyli zażywają zimowych kąpieli w morzu, jeziorach czy rzekach – niezwykle rzadko zapadają na infekcje. Nie polecamy jednak tego sposobu bez odpowiedniego przygotowania. Co to jest hartowanie? W największym skrócie: to schłodzenie rozgrzanego organizmu. W domowych warunkach można więc pod prysznicem puszczać naprzemiennie gorącą i zimną wodę lub schładzać stopy w zimnej wodzie. Ale uwaga! Róbcie tak tylko wtedy, kiedy czujecie się naprawdę zdrowo.

Artykuły powiązane

12.12 2019

Czy możliwe jest wzmocnienie dziecięcej odporności na tyle, aby maluch nie zapadał na jesienne infekcje? To pytanie zadaje sobie teraz wielu rodziców, gdy trwa „infekcyjny” szczyt w przedszkolach. Odpowiada na nie nasz pediatra, dr Anna Łęgowik – Bąk.

Więcej
09.12 2019

Jemy za dużo cukru, prawie 45 kilo rocznie! Właśnie z powodu nadmiernego spożycia cukru Narodowy Fundusz Zdrowia przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat aż o jedną trzecią wzrośnie liczba chorych na cukrzycę i nadciśnienie tętnicze, z powodu zbyt dużej wagi ciała przybędzie 23% cierpiących na zwyrodnienia kolan i aż o 68% wzrośnie liczba pacjentów z niealkoholową, stłuszczeniową chorobą wątroby. Czym grozi przesłodzone życie – tłumaczy Anetta Skomiał, dietetyk CM Medyceusz.

Więcej
28.11 2019

Tylko poprzez uścisk dłoni na przywitanie, każdy zarażona wirusem grypy osoba, może „przekazać go” dalej co najmniej 14 ludziom. Nasze dłonie to siedliska bakterii, a także wirusów. Dlatego trzeba dbać o ich higienę zawsze, a zwłaszcza teraz, w sezonie grypowym.

Więcej

Współpracujemy

 

Narodowy Fundusz Zdrowia logo  

 

Proteo logo

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.