Sprawdź internetowe konto pacjenta - przewodnik?
Czy można zajrzeć do recepty, którą już zrealizowało się w aptece? Sprawdzić, co i jak przepisał nam lekarz, zobaczyć, ile zapłaciliśmy, z jakimi zniżkami? I jeszcze zrobić to bez wychodzenia z domu? To już możliwe – wystarczy skorzystać z uruchomionego niedawno przez Ministerstwo Zdrowia w ramach projektu e-Zdrowie Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
Każdy z nas ma konto w systemie e-Zdrowie. Z miesiąca na miesiąc przybywa tu informacji na temat naszych kontaktów z systemem ochrony zdrowia, do których możemy mieć wgląd i je kontrolować. Od początku roku są tam zapisywane recepty, które wystawili nam lekarze, z informacją, czy, gdzie i jak zostały zrealizowane, z załączonymi ulotkami leków, które są na danej recepcie. Rejestrowane są recepty wystawiane na papierze (te zrealizowane) i wystawiane elektronicznie e-recepty, do przyjmowania których od początku tego roku gotowe są wszystkie apteki, a z możliwości ich wystawienia korzysta coraz więcej lekarzy (ważne: z początkiem przyszłego roku wszyscy lekarze będą wystawiać e-recepty).
Na swoim koncie przejrzysz nie tylko recepty
Pod koniec kwietnia na IKP można będzie również podejrzeć, gdzie – w ramach NFZ – leczyliśmy się w ostatnich latach, z jakich świadczeń korzystaliśmy, ile kosztowały. W przyszłości na naszych kontach będą także zapisane świadczenia medyczne, z których korzystaliśmy prywatnie. Jeśli oczekujemy na planowe zabiegi, świadczenia, będzie można sprawdzić swoje miejsce w kolejce (np. czekając na wszczepienie endoprotezy, usunięcie zaćmy).
Każdy z nas będzie mógł też zajrzeć do osobistej bazy leków, czyli leków, które kupował na receptę (ulotki, opisy leków), a do której będzie można dopisać również te, które kupujemy sobie sami, poza receptą. IKP da także możliwość sprawdzenia prawa do świadczeń zdrowotnych (czy składki są opłacone), na nasze konta będą trafiać skierowania na leczenie specjalistyczne, skierowania szpitalne wystawiane elektronicznie (obecnie niektóre przychodnie robią to w systemie pilotażowym, od początku 2021 roku wszystkie skierowania będą wystawiane elektronicznie). Co ważne – Internetowe Konto Pacjenta jest połączone ze Zintegrowanym Informatorem Pacjenta, czyli kontem, które od wielu lat mamy w NFZ. Wchodząc więc na IKP zobaczymy wszystkie dane, zgromadzone na naszym ZIP (nie musimy być zarejestrowani na koncie ZIP w NFZ – wystarczy dostęp do IKP).
- Internetowe Konto Pacjenta daje także możliwość upoważnienia innej osoby do wglądu w nasze dane – mówi Krzysztof Napora, główny specjalista w Departamencie e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia. – To wygodne, szczególnie w przypadku osób starszych, które dzięki pomocy dzieci czy wnuków będą miały dostęp do wielu potrzebnych informacji bez wychodzenia z domu. A z ciekawostek – w kwietniu na internetowych kontach pacjenta pojawi się ankieta dotycząca zdrowego stylu życia: po odpowiedzi na serię pytań wypełniający ankietę dostanie – jeśli oczywiście będzie to konieczne – podpowiedź, jakimi badaniami, programami profilaktycznymi powinienem się zainteresować, jak powinien zadbać o swoje zdrowie.
Docelowo na koncie każdego z nas mają być zapisane wszystkie dotyczące nas dane medyczne, ma tu być pełna dokumentacja medyczna, dzięki IKP będziemy mogli też dostawać – bez konieczności wizyty u lekarza – recepty na leki, które stosujemy.
Jak zajrzeć na swoje konto?
Żeby mieć dostęp do swoich danych medycznych zgromadzonych na IKP, trzeba mieć tzw. profil zaufany (PZ). Chodzi o bezpieczeństwo naszych danych, o to, by nikt – poza właścicielem konta – nie miał do nich dostępu, nie mógł nimi dysponować. A to gwarantuje właśnie profil zaufany, czyli potwierdzony pakiet kilku danych osobistych (imię, nazwisko, data urodzenia i numer PESEL), umożliwiający w Internecie precyzyjną identyfikację osoby, do której te dane należą oraz dający możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów w internetowych kontaktach z podmiotami publicznymi.
Oczywiście profil zaufany jest odpowiednio zabezpieczony, nie może go użyć nikt poza jego właścicielem. Trzeba pamiętać, aby nie przekazywać danych dostępu do PZ innym osobom, w szczególności tym, którym nie ufamy. Profil zaufany może bezpłatnie założyć każdy, kto ma numer PESEL. Decyzja o jego założeniu należy do nas, nie ma żadnych terminów, możemy to zrobić w każdej chwili. Zalogowanie się za pomocą profilu zaufanego na Internetowe Konto Pacjenta nie jest skomplikowane – wystarczy wejść na stronę IKP: https://pacjent.gov.pl/ i wybrać zakładkę „Zaloguj się”.
Bez zakładania profilu zaufanego dostęp do IKP mają też na razie osoby, które są zarejestrowane w systemie informacji pacjenta w NFZ, czyli mają konto w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta (ZIP). W tym przypadku, żeby wejść na swoje IKP trzeba na stronie: https://pacjent.gov.pl/ wybrać zakładkę „Zaloguj się kontem ZIP”. Z czasem jednak ZIP i IKP zostaną zintegrowane (ZIP „będzie wygaszony”) i logowanie na IKP będzie możliwe tylko za pomocą profilu zaufanego.
Jak założyć profil zaufany?
Można to zrobić na dwa sposoby: przez Internet i osobiście, w tzw. punkcie potwierdzającym. Przez Internet mogą założyć profil osoby, które dysponują internetowym kontem w banku, dającym możliwość założenia profilu zaufanego (wykorzystano tu to, że nasze dane w banku zostały już uwierzytelnione przy zakładaniu konta) lub mają kwalifikowany podpis elektroniczny. Wszystko trwa chwilę – wystarczy wejść na stronę profilu zaufanego (https://pz.gov.pl/pz/index), wybrać opcję: „Załóż profil zaufany online” i postępować zgodnie ze wskazówkami.
Jeśli nie mamy internetowego konta w banku na stronie profilu zaufanego należy wybrać opcję: „Załóż profil zaufany w punkcie potwierdzającym”, zarejestrować się, co będzie równoznaczne ze złożeniem wniosku o założenie profilu zaufanego. W ciągu dwóch tygodni trzeba pójść do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdzić tam założenie profilu zaufanego (logowanie do profilu będzie się odbywać za pomocą hasła).
Co ciekawe – profil zaufany przyda się nie tylko do dostępu do IKP. Dzięki niemu można załatwiać sprawy urzędowe przez Internet, online. Potwierdzać swoją tożsamość w Internecie, składać podpis zaufany, czyli podpis elektroniczny do sygnowania dokumentów i wniosków składanych online.
Słowem – zakładając profil zaufany otwieramy sobie możliwości załatwiania, nie ruszając się z domu, bardzo wielu spraw, korzystania z setek usług, oferowanych przez portale urzędowe (więcej informacji profilu zaufanym na stronie Ministerstwa Cyfryzacji: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-przez-internet).